KONCEPCJA PRACY
Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Skierniewicach
na lata 2022-2027
Informacje wstępne
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach została założona w 2021r. Placówka mieści się w zabytkowej siedzibie Starostwa Powiatowego w Skierniewicach. Lokale Poradni znajdują się na drugim piętrze prawego skrzydła budynku.
Poradnia zapewnia dostęp osobom z niepełnosprawnościami (w skrzydle poradni znajduje się winda).
Poradnia Pracuje w oparciu o Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Organem prowadzącym Powiatową Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną jest Powiat Skierniewicki.
Nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach.
Rejon działania Poradni obejmuje dziewięć gmin Powiatu Skierniewickiego tj. : Skierniewice, Bolimów, Głuchów, Godzianów, Kowiesy, Lipce Reymontowskie, Maków, Nowy Kawęczyn, Słupia.
Teren działania poradni
Pod opieką Poradni aktualnie znajduje się obecnie 61 placówek oświatowych, w tym: 3 żłobki, 15 przedszkoli, 41 szkół podstawowych (w tym 8 oddziałów przedszkolnych), 2 szkoły ponadpodstawowe oraz 28 wychowanków Centrum Administracyjnego do obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Strobowie. Liczba dzieci i młodzieży uczęszczających do placówek oświatowych na terenie powiatu wynosi 4637, dzieci do lat 3 stanowią liczbę 1693, co daje łączną liczbę potencjalnych małych Klientów Poradni w liczbie 6330.
Kadra
Obecną kadrę pedagogiczną Poradni stanowią następujący specjaliści:
- 4 pedagogów terapeutów, w tym oligofrenopedagodzy,
- 3 psychologów, w tym jeden z uprawnieniami zawodoznawstwa,
- 2 logopedów z uprawnieniami neurologopedii,
- wśród kadry jest także dwóch terapeutów SI.
W Poradni działa Zespół Orzekający, którego członkiem jest lekarz konsultant.
Poradnia koordynuje porady lekarskie specjalisty psychiatry dzieci i młodzieży, które są realizowane w siedzibie poradni. Porady lekarskie są bezpłatne dla Klientów Poradni, w kosztach partycypuje Powiat oraz Gminy z terenu Powiatu Skierniewickiego.
Kadrę niepedagogiczną stanowi zatrudniony referent.
Poradnia świadczy usługi bezpłatnie. Jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-17.00, w okresie wakacyjnym 8.00-16.00.
Dodatkowa oferta Poradni
W Poradni funkcjonuje Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, w którym pracuje znakomita większość personelu.
Zajęcia rehabilitacyjne dla dzieci w ramach WWR prowadzi specjalista fizjoterapii z przygotowaniem pedagogicznym.
Misja Poradni:
„Zorientowani na klienta”
Wizja Poradni:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach to nowoczesna i sprawnie działająca placówka:
- świadcząca profesjonalne usługi psychologiczno-pedagogiczne
- właściwie wykorzystująca zasoby kadrowe
- oferująca współczesne zaplecze diagnostyczne i terapeutyczne
- budująca profesjonalne relacje z otoczeniem placówki
Cele do osiągnięcia w placówce:
Obszar diagnozy
- W związku ze stale rosnącym zapotrzebowaniem Klientów na profesjonalną i rzetelną diagnozę specjalistyczną poradnia poszerzy bazę testową i uprawnienia poszczególnych pracowników.
- Zostanie zwiększone wyposażenie Poradni o nowe narzędzia, w szczególności umożliwiające diagnozowanie współczesnych zaburzeń rozwojowych, w tym autyzmu, co jest szczególnie istotne z uwagi na fakt stałego zwiększania się liczby zgłoszeń dzieci i młodzieży potrzebujących diagnozy w tym kierunku, a także oficjalne prognozy wzrostowe wiodących ośrodków naukowych, w tym zakresie (prognozy ogólnoświatowe).
- Zwiększenie dostępności do specjalistycznej diagnozy blisko miejsca zamieszkania dzieci i uczniów z terenu działania poradni.
- Pracownicy Poradni uzyskają nowe kwalifikacje, niezbędne do diagnozowania dzieci i młodzieży zgodnie ze współczesną wiedzą psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną.
- Poszerzenie oferty diagnostycznej Poradni skróci czas oczekiwania na postawienie rozpoznania diagnostycznego.
- Zwiększenie dostępności do specjalistycznych usług medycznych w postaci porad lekarza specjalisty psychiatry dziecięco-młodzieżowego.
Obszar terapii
- Poszerzenie oferty zajęć terapeutycznych o nowoczesne metody
- Uruchomienie zajęć nakierowanych na pomoc dzieciom w rozwoju niezbędnych kompetencji społeczno-emocjonalnych
- Uruchomienie wsparcia dla rodziny np. w postaci zajęć z zakresu poszerzania kompetencji wychowawczych
- Współorganizacja zajęć ogólnorozwojowych i kształtujących postawy prospołeczne i patriotyczne we współpracy z szeroką bazą ośrodków i instytucji lokalnych, promujących dobro kulturowe
- Uruchomienie grup wsparcia
Obszar profilaktyki
- Zwiększanie świadomości odbiorców wobec rosnącego problemu uzależnień behawioralnych dzieci i młodzieży, jak np. uzależnienie od smartfonów, mediów, social-mediów, gier, ich krótko- i długotrwałych skutków (problemy w relacjach interpersonalnych, problemy emocjonalne i osobowościowe, w nauce, samodzielności, problemy wolicjonalne, etc.)
- Poszerzenie oddziaływań na sferę edukacyjno-wychowawczą i poszerzenie kompetencji rodziców i opiekunów w zakresie właściwego doboru treści medialnych dostępnych dla dzieci
- Psychoedukacja rodziców i opiekunów w zakresie doboru odpowiednich zabawek dla dzieci i konieczności eliminowania kreowanego przez rynek i działania marketingowe pseudo-zabawek, będących odpowiednikami postaci z krwawych, brutalnych i budzących grozę gier, często przeznaczonych dla widowni 16+
- Poszerzenie wiedzy nt. agresji i przemocy, gdyż natężenie tego problemu rośnie w społeczeństwie, szczególnie w sytuacji zmagania się z długofalowymi skutkami stanu epidemicznego oraz aktualnymi globalnymi wyzwaniami o charakterze społeczno-gospodarczym.
Obszar wspomagania
- Poszerzenie oferty wsparcia szkół i placówek, a zatem dyrektorów, nauczycieli i rodziców w postaci zwiększenia oddziaływań szkoleniowych ze strony Poradni. Współczesne problemy i wyzwania wychowawcze i edukacyjne, globalnie zmieniające się warunki i styl życia, sytuacja pocovidowa, zbierająca żniwo w zakresie znacznego pogorszenia się dobrostanu i zdrowia psychicznego i fizycznego, a także wzrastające w społeczeństwie tendencje przemocowe i agresywne, sprawiają, iż zarówno rodzice, jak i nauczyciele poszukują źródeł rzetelnej, współczesnej i przydatnej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej. Zamierzamy realnie i aktywnie odpowiedzieć na te potrzeby
- Poszerzenie współpracy z instytucjami działającymi na rzecz dzieci, rodziny
- Poszerzenie oferty szkoleniowej Poradni – uruchomienie cyklicznych szkoleń online dla Dyrektorów, nauczycieli, rodziców pod hasłem „Misja szkoleniowa” jako cykl bezpłatnych szkoleń online (platforma MS Teams lub inne) w postaci webinarów, również z zaproszonymi gośćmi, w tematyce ukierunkowanej na współczesne problemy dzieci i młodzieży, wybrane aspekty rozwoju osobistego, zdrowia psychicznego, profilaktyki i inne, zgłaszanych sukcesywnie przez środowisko lokalne
Obszar promocji
- Stworzenie logotypu Poradni, czyli znaku rozpoznawalnego wśród szerokiego grona odbiorców
- Poszerzenie oglądalności strony internetowej Poradni poprzez systematyczne zamieszczanie atrakcyjnych tematycznie treści i informacji o realizowanych działaniach placówki, aktualizowanie treści i tym samym wzmocnienie klikalności linku do strony www Poradni
- Poszerzenie współpracy z mediami lokalnymi, np. w postaci patronatów medialnych, wywiadów, informacji zamieszczanych w mediach lokalnych
- Poszerzenie rozpoznawalności marki Poradni – np. promowanie działań realizowanych w Poradni na zewnętrznych stronach i serwisach internetowych
Podsumowanie
Poradnia to placówka, która w perspektywie najbliższych pięciu lat będzie:
- nowoczesna,
- współpracująca,
- wyposażona w nowoczesne narzędzia diagnostyczne i terapeutyczne,
- atrakcyjna przez różnorodną i szeroką gamę oferty, realizowanych działań i kierunków pomocy,
- autonomiczna, zarówno w zakresie podejmowanych działań, jak i kadry,
- innowacyjna i ucząca się,
- korzystająca z nowoczesnych technologii,
- bezpieczna i promująca zdrowy styl życia,
- rozpoznawalna i promująca swoje działania,
- wspierająca rozwój każdego człowieka w ujęciu holistycznym,
- kształtująca i zachęcająca do szczęśliwego i zdrowego stylu życia, poprzez realizowanie zadań, które zapewnią Klientom możliwość budowania umiejętności rozwiązywania problemów, radzenia sobie z emocjami, dobrego komunikowania się z ludźmi, wzrost samooceny, samodzielności, umiejętność współżycia w społeczeństwie i spełniania się w podejmowanych rolach społecznych, podejmowania decyzji,
- aktywna i sprawiedliwa,
- bazująca na wartościach humanistycznych, budująca i wspierająca świat wartości uniwersalnych opartych na chrześcijańskich zasadach etycznych, wspierająca postawy prospołeczne i patriotyczne,
- z ugruntowaną, rozpoznawalną marką.
Wskaźniki sukcesu
- Rosnące zainteresowanie ofertą Poradni
- Napływ klientów z polecenia
- Wzrost zainteresowania ofertą poradni
- Bardzo dobre wyniki badania satysfakcji klienta poradni
Wrzesień 2022r.
Opracował zespół pod kierownictwem dyr. E. Safianowskiej