W OBLICZU KORONAWIRUSA
Wskazówki dla rodziców

Aktualna sytuacja w naszym kraju i na świecie wymaga od nas, rodziców, swoistego zaopiekowania się naszymi pociechami. Pojawiające się u dzieci dodatkowe emocje, przede wszystkim strach jest zupełnie zrozumiały w obecnej sytuacji. Oto kilka porad i wskazówek, które można wykorzystać w pracy z dzieckiem w domu:

  • Bądźmy uważni na to, o czym mówi nam dziecko. Stwórzmy przestrzeń do tego, aby mogło dzielić się z nami swoimi przeżyciami. Unikajmy sytuacji, w której nie będziemy mogli obdarzyć go pełną, potrzebną mu uwagą. Powiedzmy dziecku o tym, że w danej chwili musimy wykonać jakąś czynność i, że porozmawiamy tak szybko, jak to tylko będzie możliwe. Zadbajmy wtedy o wyłączność dla małego rozmówcy – nie wykonujmy dodatkowych telefonów, nie odpisujmy na maile i nie oglądajmy telewizji. Nie pozwólmy, aby rozpraszały nas inne osoby.
  • Przygotujmy się merytorycznie do rozmowy. Poznajmy rzetelne informacje na temat wirusa, zakażenia, choroby itp., którymi możemy się podzielić z naszym dzieckiem. Czasem trzeba będzie powtórzyć je wielokrotnie – dzieci lubią upewniać się, że wiemy, co mówimy. Nie warto jednak przekazywać dzieciom niesprawdzonych treści, dramatycznych nowin (np. „Jest kolejna ofiara!”). Jednak na niektóre pytania nie znamy przecież odpowiedzi. I o swojej niewiedzy warto szczerze mówić.
  • Starajmy się w trakcie rozmów być spokojni i opanowani. Dzieci na nas patrzą, są świetnymi obserwatorami. Jeśli sami nie jesteśmy w stanie zachować spokoju, pomyślmy kto z naszego otoczenia mógłby to zrobić.
  • Obserwujmy nasze dzieci. To właśnie rodzic jest najlepszym ekspertem jeżeli chodzi o dziecko, zna je, wie jak reaguje, czego potrzebuje. Pamiętajmy też, że nasza postawa wobec zagrożenia bezpośrednio wpływa na to, co myśli i robi nasze dziecko.
  • Wyposażmy dzieci w różne sposoby radzenia sobie z lękiem, stresem, smutkiem. Porozmawiajmy o tym, jak my dorośli sobie z tym radzimy. Zaproponujmy różne wyjścia, żeby trudne myśli nie zapanowały w naszej głowie (książki, bajki, oglądanie komedii, gry, rysowanie, zabawy kreatywne, teatrzyk). Jeśli jest taka potrzeba, dajmy dziecku przestrzeń i czas na płacz, złość i uzewnętrznienie innych trudnych emocji.
  • Zapewniajmy o ograniczeniu czasowym pewnych rozwiązań. Niechodzenie do szkoły, nauka w domu, brak kontaktu z rówieśnikami to sytuacje trudne dla dziecka, zwłaszcza w dłuższej perspektywie czasowej. Porozmawiajmy z nimi o tym. Pokazujmy terminowość tych rozwiązań i to, czemu one mają służyć.
  • Zorganizujmy efektywnie czas niechodzenia do szkoły i przebywania w domu. Wyciągnijmy dawno nie używane gry, zabawki, uruchommy wyobraźnię i kreatywność (dzieci są w tym mistrzami).
  • Dajmy możliwość kontaktu z kolegami, koleżankami za pośrednictwem nowoczesnych technologii.
  • Pokażmy dzieciom, że jesteśmy odpowiedzialni. Przestrzegajmy wszystkich zaleceń związanych z epidemią. Dajmy dzieciom wiedzę, że nasze zachowania przekładają się bezpośrednio na rozprzestrzenianie wirusa, a więc na życie i zdrowie innych ludzi. Bądźmy wzorem do naśladowania (pokażmy, jak myć ręce, dezynfekować je, jak zasłaniać usta itp.).
  • Towarzyszmy naszym dzieciom w tak trudnej sytuacji, bądźmy dla nich oparciem.

Opracowanie mgr A. Piątkowska, psycholog

Źródła:
Wywiad z dr Magdaleną Śniegulską, psycholog, Uniwersytet SWPS
Materiały kampanii społecznej „Jesteśmy uważni”

JAK RODZICE MOGĄ PRZYGOTOWAĆ DZIECKO DO CZYTANIA I PISANIA

JAK RODZICE MOGĄ PRZYGOTOWAĆ DZIECKO DO CZYTANIA I PISANIA

Aby przygotować małe dziecko do radzenia sobie ze szkolnymi wyzwaniami, trzeba zadbać o to, by wzrastało w atmosferze miłości, akceptacji oraz okazywania uczuć. Źródłem pewności siebie, poczucia własnej wartości i samodzielności  dziecka są bliskie relacje z rodzicami, dostrzeganie i chwalenie jego osiągnięć oraz stawianie mu realnych wymagań już od najmłodszych lat jego życia,

JAK POLUBIĆ CZYTANIE?

Nawyk czytania książek kształtuje się już w dzieciństwie. Oto kilka wskazówek, jak sprawić, by dzieci polubiły czytanie.

  • pokaż dziecku, że czytanie sprawia ci przyjemność – czytaj codziennie choćby fragment książki,
  • zadbaj o to aby w domu znajdowały się interesujące książki dla dzieci,
  • od najmłodszych lat czytaj dziecku i razem z nim: wspólnie oglądajcie ilustracje, zachęcaj dziecko d nazywania przedmiotów i czynności na obrazkach, niech opowiada o tym co widzi,
  • włączaj dziecko w proces czytania: otwieranie książki, przewracanie kartek , wskazywanie podpisów obrazków,
  • pokaż dziecku, jak można praktycznie wykorzystać czytanie: poproś je o odczytanie napisów na opakowaniach, przepisów kulinarnych lub listy zakupów,
  • rozmawiaj na temat przeczytanego tekstu – zachęcaj do zadawania pytań, wyjaśniaj trudne pojęcia,
  • zachęcaj dziecko d tworzenia rysunków na temat przeczytanego opowiadania, bajki lub wierszyka – później można zrobić wystawę prac lub album,
  • poproś dziecko o wymyślenie dalszego ciągu bajki,
  • powtarzaj ulubione fragmenty, zabawne, rymowane wierszyki, by dziecko nauczyło się ich na pamięć,
  • zachęcaj do tworzenia własnych opowiadań lub wierszyków wraz z ilustracjami,
  • odwiedzaj z dzieckiem księgarnie i biblioteki – pozwól mu oglądać i wybierać książki, które je interesują.

Czytaj dziecku codziennie! Kiedy jest małe, poświęcaj na to tyle czasu, ile dziecko jest w stanie skoncentrować się na ilustracji. Stopniowo wydłużaj ten czas do 20-30 minut w wieku przedszkolnym. Czytaj również starszym dzieciom – tak długo, jak długo będzie to dla nich przyjemne.

JAK POLUBIĆ PISANIE?

Są dzieci, którym pisanie sprawia dużą trudność, dlatego nie przepadają za tą czynnością. Materiał literowy lub literopodobny (szlaczki) przepisują wolno, litery są niekształtne, zeszyt bywa pełen skreśleń i poprawek.

Oto kilka wskazówek, jak zachęcać dziecko do pisania:

  • już od niemowlęctwa rozwijaj zdolności manualne dziecka – dawaj mu zabawki, które można łatwo chwytać, obracać, zgniatać,
  • stwórz możliwości do rozwoju motoryki małej: precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców – zadbaj o miejsce i przybory do rysowania, malowania; wykorzystuj różne techniki plastyczne: wyklejanie, lepienie z plasteliny, masy solnej, malowanie palcami, ćwicz z dzieckiem wycinanie, darcie, a także stemplowanie,
  • chwal samodzielną twórczość dziecka, zachęcaj do dokładności i dokańczania prac – warto urządzić wystawę prac dziecka,
  • od 3.roku życia należy ćwiczyć u dziecka chwyt pęsetkowy (palec wskazujący dotyka kciuka) przez nawlekanie koralików, ugniatanie ciasta, wyszywanie, przypinanie klamerek,
  • kształtuj prawidłowe trzymanie ołówka i kredki, dbaj o właściwe ułożenie ręki i kartki podczas rysowania i pisania oraz o prawidłową postawę ciała,
  • zachęcaj do praktycznego wykorzystywania umiejętności pisania: podpisywania swoich prac, pisania miłych liścików do członków rodziny, wpisywania życzeń w laurkach oraz dedykacji, pisania pamiętnika itp.
  • żeby poprawić kształt pisania lub tempo pisania, zachęcaj dziecko do rywalizacji z samym sobą i pobijania własnych rekordów: własnego pisma, pisania na czas, bezbłędnego przepisywania.

Opracowanie: pedagog- Agnieszka Supera

W tekście wykorzystano opracowania Wydawnictwa Literat.

Zabawy stymulujące rozwój językowy u dzieci w wieku przedszkolnym.

Porozumiewanie się z otoczeniem polega na rozumieniu, nadawaniu i odbieraniu komunikatów słownych. Aby dziecko mogło zrozumieć kierowane do niego wypowiedzi musimy je usłyszeć, zróżnicować utożsamić i zapamiętać. Dlatego bardzo ważne jest, aby podczas zabaw stymulujących rozwój językowy dziecka wykorzystywać zabawy i  teksty  adekwatne do jego aktualnych możliwości rozwojowych.   Inne będą możliwości rozumienia i nadawania informacji słownych u dziecka rocznego, inne u 3-latka, 5-latka i dzieci starszych. Dziecko nieprzygotowane pod względem artykulacyjnym, niedostatecznie różnicujące słuchowo niektóre dźwięki mowy, a zmuszane do artykulacji zbyt trudnych dla niego głosek, często zaczyna je zniekształcać, wymawiając nieprawidłowo. Z wiekiem dziecka,  poszerza się jego zakres słownictwa, coraz wyższy jest rozwój procesów poznawczych i myślowych, usprawnia się  także  aparat artykulacyjny.

Zabawy słowne to zabawy mające na celu poszerzanie  słownictwa oraz pozwalające nabywać umiejętność budowania zdań i dłuższych wypowiedzi przez dzieci.

Do tego typu zabaw potrzebny jest zestaw różnych obrazków, zdjęć, ilustrowanych książeczek, gier planszowych lub gier komputerowych. To czym się bawimy z dzieckiem zależy w dużej mierze od pomysłowości samych opiekunów. W wielu przypadkach samo dziecko wskaże nam, co go aktualnie interesuje i warto takie sytuacje wykorzystać. Oto przykłady zabaw słownych:

Rymowanki – rymy łatwo wpadają w ucho, pozwalają przekonać się że wśród wielu słów są takie, które brzmią podobnie a znaczą zupełnie co innego. Zaczynamy od dobierania obrazków, których nazwy rymują się (łapka – czapka, jagoda – woda itp.). Potem do konkretnego słowa np. płot szukamy obrazka (kot) a następnie dziecko kończy rymowane zdania np. lata osa koło…, leci mucha koło…, przyszła koza do…

Historyjki obrazkowe i obrazki sekwencyjne. Świetna pomoc do doskonalenia wymowy dziecka, ale również do rozwijania myślenia przyczynowo – skutkowego. Możemy je znaleźć w pisemkach dla dzieci lub wykonać samodzielnie np. zrobić zdjęcia kolejno wykonywanych czynności przy ubieraniu, myciu rąk, przygotowywaniu posiłku. Zaczynamy od dwóch obrazków, stopniowo możemy dodać trzeci i czwarty. Prosimy dziecko o ustalenie odpowiedniej kolejności, opowiedzenie treści, wskazanie jakiego obrazka brakuje, dopowiedzenie zakończenia historyjki lub nadanie historyjce tytułu.

Zabawa „Detektyw”. Dzieci bardzo lubią szukać różnych przedmiotów, warto więc zaproponować im również szukanie słów, które możemy ze sobą łączyć w pary. Wygrywa ta osoba, która wymyśli więcej słów pasujących do siebie np.: mama – prasuje, gotuje, zmywa, śpiewa…; lalka jest – duża, plastikowa, ładna…, czytamy – książkę, gazetę, bajkę, ogłoszenie, list, itp. Można też szukać różnych wyrazów o tym samym znaczeniu: samochód – auto, chorągiewka – flaga lub też wyrazów przeciwstawnych: duży – mały, wysoki – niski, szeroki – wąski, gruby – chudy;

Układanie zdań do obrazków. np. do obrazka „cytryna” można ułożyć zdania: ja mam cytrynę, cytryna jest żółta i kwaśna, mama wczoraj kupiła cytrynę, lubię pić herbatę z cytryną, do obrazków „liścia i drzewa”: na drzewie rosną liście, jesienią liście spadają z drzewa itp.

Gry i zabawy komputerowe. Jest wiele atrakcyjnych dla dzieci gier i zabaw komputerowych. Istotnym ich walorem jest to, że wykorzystują one interesującą grafikę, animacje, ruch, muzykę, atrakcyjne dla dziecka tematy zabaw. W takich zabawach dziecko może się czuć sprawcą działania i otrzymywać obrazkowe lub dźwiękowe nagrody za dobrze wykonane działania.

Gry i zabawy dydaktyczne typu: domino, nawlekanki, rebusy, szyfrówki, labirynty, ukrywanki, zagadki, szarady inscenizacyjne, krzyżówki i inne. Zabawy tego typu mają swoją formę, strukturę, temat i reguły, którym trzeba się podporządkować. Dziecko uczy się zatem jednocześnie ról społecznych i językowych. Dzięki takim ćwiczeniom i aktywnym udziale w grze i zabawie dziecko ma szansę poszerzać swoje słownictwo i zdobywać umiejętność budowania wypowiedzi w określonej grą lub zabawą sytuacji, czyli nabywać tzw. kompetencję i sprawność językową.

Wierszyk dla najmłodszych przedszkolaków

(zwracamy uwagę, czy język podczas wymowy głoski „l” znajduje się za górnymi ząbkami)

„Małe koleżanki”

Małe koleżanki

nuciły kołysanki.

La, la, la… śpiewa Ala.

Słucha cała sala.

Lo, lo, lo… śpiewa Ola.

Chodzi z Alą do przedszkola.

Le, le, le… słychać Elę.

Śpiewa w piątek i niedzielę.

Lu, lu, lu… Ela z Ulą

kołysanką was utulą.    T. Bogdańska

Wierszyki dla trochę starszych

„Pieski”

Oto domek niski,

stoją pod nim miski.

Pieski wodę piją,

potem miski myją.”

„Rarytasy Stasia”

W swoim małym pokoiku

Staś ma mnóstwo smakołyków:

serek wiejski, chleb sojowy,

słodki soczek truskawkowy.

Jest sałatka owocowa,

i rolada kokosowa,

słodki deser sezamowy,

wielki tort marcepanowy,

ostra pasta łososiowa,

galaretka brzoskwiniowa.

Są sardynki, zupa z suma,

ser podlaski i salami,

pyszny sernik z bakaliami,

sękacz, ciastka i ciasteczka,

miska pełna ananasów,

Staś ma mnóstwo rarytasów.    A. Chrzanowska

„Dzięcioł”

Dzięcioł w lesie stuka : stuku, stuku, stuk.

Tępi on szkodniki : stuku, stuku, stuk.

Szuka ich pod korą :stuku, stuku, stuk.

Szuka przez dzień cały : stuku, stuku, stuk.    J. Nowak

Wierszyki dla najstarszych

„Kołysanka”

W kolebusi Leszek mały sza, sza, sza,

pokołysze mama Lesia sza, sza, sza.

Uśnij, uśnij mój Lesiuniu sza, sza, sza.

Ja zanucę kołysankę sza, sza, sza.   J. Nowak

„Lato”

Szumi, szumi woda,

szumi, szumi las, szumią,

szumią pola lato wita nas.

Szumi, szumi woda,

szumi, szumi las,

szumią, szumią pola

wiatr ochłodzi nas.   J. Nowak

„Entliczek- pętliczek”

Entliczek-pętliczek, czerwony stoliczek,

a na tym stoliczku pleciony koszyczek,

w koszyczku jabłuszko, w jabłuszku robaczek,

a na tym robaczku zielony kubraczek…    J. Brzechwa

„Gawron”

Czarny gawron czarny, czarne piórka ma,

czarny ma ogonek, czarne skrzydła dwa.

Czarny gawron czarny, czarne dzieci ma!

Co im na śniadanie dzisiaj rano da?…   R. Pisarski

Opracowała

Dorota Rzepecka, logopeda

Propozycje zabaw dla rodziców i dzieci
DOMOWE ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

W sytuacji jaka obecnie panuje w naszym kraju znacznie utrudnione jest uczestniczenie dzieci w terapii logopedycznej w dotychczasowej, znanej wszystkim formie. Spędzamy teraz zdecydowaną większość czasu w domu. Jedną z form spędzanie tego czasu mogą być ćwiczenia logopedyczne, które rodzice sami spróbują zorganizować swoim pociechom. Choć nie zastąpią one tradycyjnej formy terapii mogą być ciekawym doświadczeniem oraz doskonałą inspiracją na przyszłość. Poniżej przedstawiam propozycje stron internetowych na których można znaleźć gotowe pomoce logopedyczne, pomysły na zabawy, a także zaczerpnąć nieco logopedycznej wiedzy.

domologo.pl – strona po której łatwo się poruszać, materiały i pomysły zostały dobrze uporządkowane, przy każdym znajduje się jasny, krótki opis. Znajdziemy tam głównie materiały do pracy z dziećmi z wadą wymowy, propozycje ćwiczeń artykulacyjnych, słuchowych i oddechowych.

SamoPomoc Logopedyczna – strona na fb, której autorka oferuje mnóstwo gotowych pomocy w wersji kolorowej i czarnobiałej. Wiele propozycji okraszonych krótkim instruktażem o sposobie wykorzystania. Polecam głównie do utrwalania poprawnej wymowy głosek.

Smykoterapia – strona na fb. Znajdziemy tam wiele gotowych, dobrej jakości opracowań. Część materiałów udostępniana jest bezpłatnie. Autorka opracowuje również materiały  w tzw. pakach, które oferuje do sprzedaży za niewielką opłatą – smykopaka.pl

Szpatułka i Spółka – strona na fb, na której nie brakuje materiałów, dających możliwość wykorzystania w przypadku różnych zaburzeń mowy (nie tylko wad wymowy). Materiały dobrej jakości, starannie opracowane. Autorka oferuje zarówno bezpłatne karty pracy, jak i materiały do kupienia w „pakach”.

Logopedyczny Świat Zabaw – strona na fb, zawierająca wiele kolorowych pomocy wykorzystywanych do utrwalania wymowy konkretnych głosek.

logopediapraktyczna.pl – blog, na którym znajdziemy ciekawe propozycje różnorodnych zabaw logopedycznych z załączonymi materiałami do druku. Strona wzbogacona o wiele autorskich opracowań o tematyce logopedycznej.

logotorpeda.com – autorka przedstawia swoje pomysły na pomoce do zajęć logopedycznych, które udostępnia w plikach PDF. Strona dedykowana w dużej mierze rodzicom, którzy dodatkowo mogą zapoznać się z przystępnie napisanymi artykułami dotyczącymi problematyki logopedii oraz szeroko rozumianego rozwoju dziecka.

Urozmaiceniem Waszej pracy może być korzystanie z programów multimedialnych dostępnych w wersji on-line. Należy wtedy pamiętać, aby rodzic towarzyszył dziecku podczas zabawy, służył wsparciem i czuwał nad poprawnym wykonywaniem zadań.

mimowa.pl – program, który można wykorzystać do usprawniania narządów mowy, utrwalania głosek oraz innych ćwiczeń wspierający rozwój mowy. Dodatkowym atutem programu jest możliwość wydrukowania materiałów dołączonych do poszczególnych ćwiczeń.

yummy.pl – możliwość wykorzystania w formie ćwiczeń uzupełniających rozwój językowy przedszkolaków i uczniaków.

superbelfrzy.edu.pl – znajdziemy tu ćwiczenia w formie gier przydatne w terapii głoski „r” oraz głosek syczących i szumiących. Skorzystać mogą głównie dzieci starsze, ponieważ ćwiczenia często wymagają opanowanej umiejętności czytania.

afast.pl – zdecydowanie wart uwagi, profesjonalnie przygotowany program przeznaczony głównie do terapii osób z afazją. Można go wykorzystać również w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną.

pisupisu.pl – strona z pomocami multimedialnymi, którą warto wykorzystać w formie ćwiczeń ogólnorozwojowych wspierających zajęcia logopedyczne. Na stronie znajdziemy materiał podzielony dla przedszkolaków oraz poszczególnych klas szkoły podstawowej, dzięki czemu jest ona zróżnicowany pod względem stopnia trudności.

Przedstawione propozycje stanowią zaledwie ułamek tego, co możemy znaleźć w sieci. Mogą jednak stanowić punkt wyjścia do samodzielnej, logopedycznej pracy z dzieckiem. Zachęcam zarówno do skorzystania, jak i podejmowania własnych poszukiwań.

Opracowanie:

Monika Nagórska-Jacak – logopeda

Jak wytłumaczyć dziecku czym jest koronawirus i co robić, by się przed nim ustrzec?

Jak wytłumaczyć dziecku czym jest koronawirus i co robić, by się przed nim ustrzec?

Na te pytania odpowie darmowy ebook wydany przez Wydawnictwo Olesiejuk. Publikacja napisana jest przystępnym, zrozumiałym językiem i wzbogacona o kolorowe ilustracje. Można ją wydrukować do własnego użytku lub przeczytać dzieciom z wykorzystaniem nowych technologii.

Plik można obejrzeć w przeglądarce lub pobrać w formacie PDF.

https://www.wydawnictwoolesiejuk.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Koronawirus.pdf

WSPIERANIE I MOTYWOWANIE DZIECKA W NAUCE DOMOWEJ

Dotychczas po stronie nauczyciela należała odpowiedzialność zmotywowania ucznia do pracy i uważności na zajęciach lekcyjnych. W obszarze rodziców pozostawały zadanie domowe na które zwykle dzieci poświęcały 2-3 godzinny dziennie, a już wtedy  w niektórych przypadkach powstawały nie lada problemy aby dziecko po tylu godzinach w szkole chciało się wziąć za odrabianie pracy domowej, ale co najważniejsze też i na niej skupić.  W obecnej sytuacji to po stronie rodzica spoczywa obowiązek, aby zorganizować dziecku przestrzeń i oraz wesprzeć jego motywacje do nauki, dlatego przedstawię Państwu kilka sposobów na wspieranie motywacji dziecka oraz organizacje nauki tak aby była ona efektywniejsza.

  • ŚNIADANIE– O dobre wyniki naszej pracy musimy zadbać o to od samego początku, ważne jest aby dziecko zjadło śniadanie- to zapewni mu siłę do pracy, ale  też zdrowy wartościowy posiłek da możliwość odpowiedniej koncentracji podczas wysiłku umysłowego.
  • LISTA ZADAŃ DO WYKONANIA– Dziecko same lub przy pomocy rodzica powinno ustalić sobie listę zadań, która może być skonstruowana na jeden dzień lub na cały tydzień. Ważne jest też to aby spróbować oszacować czas, jaki zajmie dany punkt z listy, oraz zwrócić  uwagę na priorytety – najpierw zaczynajmy  od tego, co jest najważniejsze. Plan dnia mobilizuje  nas i motywuje – pozwala monitorować efekty pracy , powinien być zapisany i przestrzegany. Najskuteczniejsza nauka odbywa się do godziny 12:00. Przyjemności zostawiajmy po lekcjach.
  • ODPOWIEDNIE MIESJCE DO NAUKI -Postarajmy się zapewnić dziecku spokojne miejsce do nauki, porządek na biurku lub stoliku, tylko potrzebne materiały, cisza, wywietrzony pokój-wtedy łatwiej o skupienie uwagi i zajęcie się tym, co dziecko musi wykonać.
  • WZMACNIANIE KONCENTRACJI UWAGI – dziecko powinno zaczynać naukę  od samodzielnej pracy, później z pomocą jeżeli tego potrzebuje.

WAŻNE– podczas nauki zabronione jest oglądanie bajek, telewizji czy używanie telefonu – słuchanie muzyki jest dopuszczalne tylko wtedy, kiedy dziecko potrafi skupić się przy muzyce i nie działa ona na niego rozpraszająco (w tym przypadku pozwalamy dziecku na ciche słuchanie muzyki)

  • ROBIENIE PRZERWY– Podczas wysiłku umysłowego powinny być robione przerwy. Zaleca się robienie 5 minutowych przerw  co 30 minut. Wtedy nasz mózg ma czas na odpoczynek, a informacje lepiej się przyswajają. A to dlatego, że najlepiej uczymy się podczas pierwszych i ostatnich 20 minut nauki. Nie powinno się rozciągać przerwy do więcej niż 20 minut. Jeżeli mamy do czynienia z dzieckiem, które ma typowe problemy z koncentracją uwagi warto zacząć od 5 minutowej przerwy po 15-20 minutach nauki.
  • POZYTYWNY  STOSUNEK  DO NAUKI – dzieci są bacznymi obserwatorami, często wykorzystują nasz stosunek do pracy i przekładają go na własne obowiązki twierdząc: „zdążę to zrobić później”, „mam ważniejsze sprawy (w myśli dziecka są to rozrywki które dostarczają mu przyjemność).

Dlatego warto :

  • Dostrzegać najmniejsze osiągnięcia dziecka. Wtedy dziecko wie, że robi dobrze i widzi sens własnych starań.
  • Doceniać jego samodzielność i pracę. –Chwalić za wszelkie próby podejmowania samodzielnego wysiłku lub twórcze myślenie.
  • Pomagać, ale nie wyręczać w pracy. – Dziecko, które jest wyręczane w pracy zawsze ogląda się na czyjąś pomoc co wpływa na jego gorsze wyniki na samodzielnych sprawdzianach/egzaminach.
  • Nie oceniać i nie krytykować dziecka, zwłaszcza w obecności innych osób. Krytyka wzmaga negatywne uczucia, dziecko zaczyna myśleć, że wszystko co robi jest złe, więc po co ma się starać.
  • Stawiać wymagania, które nie są większe niż możliwości dziecka. –Odnoszenie ciągłych porażek z powodu zbyt dużej trudności zdań, lub przeciążenia z nim związane wpływają demotywująco na podejmowanie dalszych działań.
  • Wzbudzać w dziecku zainteresowania, szczególnie te związane z omawianymi zagadnieniami w szkole, wtedy dziecko łatwiej zapamiętuje i chętniej wraca do danych tematów.
  • Mów pozytywnie o szkole i nauczycielach.- Pozwoli to na uniknięcie negatywnego wizerunku szkoły i niechęci do poszczególnych nauczycieli i ich przedmiotów.

Nie zapominajmy również o rzeczach, które wspierają naszą efektywność w uczeniu się.

Czyli:

  • Nie zapomnij o piciu wody! Komórki nerwowe są wrażliwe na odwodnienie. Mózg składa się z 85% wody i jej częste dostarczanie do organizmu wspomaga jego pracę  i m.in. koncentrację uwagi.
  • Zdrowa przekąska? Zdrowe przekąski pomogą zachować energię do nauki. Zjedz jakiś owoc, warzywo albo orzechy – to też wspomoże Twoje komórki nerwowe.
  • Krótka gimnastyka –w obecnym czasie mamy mniej ruchu – rzadziej wychodzimy na zewnątrz. Zadbaj o to, żeby w ciągu dnia znaleźć czas na rozciągnięcie mięśni, rozruszanie ciała – to dotleni komórki oraz  odpręży. A intensywniejsze ćwiczenia dostarczą nieco endorfin (hormonów szczęścia) oraz pomaga rozładować napięcia związane z nadmiarem zadawanych prac domowych.

A PO NAUCE– Zaplanuj dziecku czas na to co lubi. Niech spędzi ten czas przyjemnie, wynagrodzi mu to wysiłek włożony w prace, ale pozwoli też odpocząć i zrelaksować swój umysł. Dla dzieci przejawiających zbyt dużą nerwowość i napięcie związane z brakiem możliwości wychodzenia z domu polecam 15-20 minutowy seans relaksacyjny po skończonej nauce.

YouTube

Dla mniejszych dzieci- Niedźwiadek – krótka relaksacja dla dzieci

Dla starszych i dorosłych.- 30 minut głębokiego snu https://www.youtube.com/watch?v=FaRrq7cYu84

Opracowanie

Psycholog  mgr Dominika Wojciechowska

ZOSTAŃ W DOMU- OGLĄDAJ ONLINE

Minęło kilka tygodni od czasu wprowadzenia wielu ograniczeń w naszym kraju, mających na celu zapobieganie rozprzestrzeniania się wirusa Covid-19. Po początkowym zaskoczeniu sytuacją, buncie wobec zalecanego powstrzymywania się od odwiedzin i dotychczasowych form rozrywek weszliśmy w nową fazę życia rodzinnego i społecznego. Wcześniej podkreślany indywidualizm, swoboda praw ustąpiły miejsca współzależności. Zrozumieliśmy, iż jesteśmy za siebie odpowiedzialni, a nasze decyzje i zachowania mogą wpływać na zdrowie nie tylko nas samych, ale i innych osób.

W związku z obecną sytuacją pojawiała się akcja oznaczana w mediach społecznościowych  #zostańwdomu . Stopniowo przyłączały się do niej kolejne instytucje kultury, księgarnie internetowe, strony promujące gry online i inne, zachęcając ludzi by nie wychodzili z domu bez uzasadnionej potrzeby. Wolny czas w domu warto przeznaczyć na to, na co zwykle go nam brakuje. Poniżej przygotowałam zestawienie ciekawych propozycji dla…. właściwie każdy powinien znaleźć coś dla siebie

Zacznijmy od propozycji dla najmłodszych:

Na jednym z najlpopularniejszych blogów z propozycjami dla rodzin www.mojedziecikreatywnie.pl  znajdziecie pomysły na prace plastyczne, ozdoby, gry, eksperymenty… Porady typowo parentingowe też się znajdą.

Może teraz spróbować wspólnego przygotowywania posiłków? Dzieci lubią pomagać w kuchni. Jeśli do tej pory nie gotowaliście razem to dobry moment aby spróbować. Ciekawe, proste pomysły znajdziecie m.in. na stronie www.gotujzdzieckiem.pl

Dzieci powyżej 6 rż mogą zainteresować się propozycją od Wrocławskiego Teatru Lalek– 26 kwietnia o godz. 15:00 WTL udostępni nagranie spektaklu ZIEMIANIE w reżyserii Leny Frankiewicz – przedstawienie dla dzieci od 6. roku życia. Spektakl będzie można obejrzeć nieodpłatnie przez 24 godziny na stronie: www.teatrlalek.wroclaw.pl live Jest to próba oddania głosu Ziemi- co by nam powiedziała? Czego dowiedzielibyśmy się od roślin i drzew? mogła mówić? Gdyby warzywa, oprócz witamin, gromadziły historie? Co by nam powiedziały? To także sceny o lasach, które wycinamy pod drogi, o łąkach, które zamieniamy w parkingi, o polach, które zasypujemy pestycydami?

www.lowcygier.pl/darmowe pod tym adresem znajdziecie gry, które w najbliższy weekend będą bezpłatne- to propozycja dla dzieci starszych, a może na rozrywkę między drużyną: dzieci a drużyną mama+ tata ?

A może „wyjście” do muzeum? Na stronie www.kulturadostepna.pl/on-line/wirtualne-muzea możemy zobaczyć ujęcia panoramiczne obiektów ważnych dla polskiego dziedzictwa kulturowego. Już w drugiej propozycji na stronie głównej widzimy Bazylikę Katedralną pw. WNM Panny i św. Mikołaja w Łowiczu. Poza tym znajdziemy tam przekrój od muzeów wsi po czasy wojny i okupacji, osiągnięcia sztuki współczesnej, obiekty sakralne, obiekty drewniane i wiele innych.

Od kilku dni udostępnione online zostało Muzeum  Van Gogha w Amsterdamie www.vangoghmuseum.nl/en , niestety bez polskiej wersji językowej, ale przeglądarka internetowa da sobie z tym radę.

Kto z rodziców pamięta, jakich przeżyć dostarczały pokazy cyrkowe? Mam na myśli, te bez udziału zwierząt. Światowej sławy Cirque du soleil już jutro będzie transmitował www.cirquedusoleil.com/cirqueconnect premierowy pokaz. Kto chce zobaczyć bez ograniczeń, podaję link do spektaklu pełnego tańca, sztuki akrobatycznej, muzyki i humoru

Wracamy do Polski- ponownie w najbliższą sobotę z Teatru Wielkiego w Warszawie odbędzie się bezpłatna transmisja baletu „Śpiąca Królewna”. Warto zobaczyć, pokazać dzieciom, tak dla odmiany i w zastępstwie propozycji telewizyjnych. Polecam oglądać z wykorzystaniem rzutnika. Link www.vod.teatrwielki.pl

Kto nie jest statystycznym Polakiem i lubi czytać książki? Mam nadzieję, że w linkach do bezpłatnych e-booków każdy znajdzie ciekawą pozycję:

www.publio.pl/e-booki,darmowe.html

www.tuptuptup.org.pl

www.woblink.com/katalog/ebooki/darmowe

Miłej zabawy

Zestawienie sporządziła Agnieszka Siwińska-Iwańczyk, psycholog

„SKUP SIĘ W KOŃCU!!!” – czyli zabawy poprawiające koncentrację uwagi u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym.
Zostań w Domu i spędź ciekawie czas
NAUKA W DOMU - pestka czy twardy orzech do zgryzienia?

Droga Uczennico! Drogi Uczniu!

W sytuacji, gdy nauka szkolna przeniosła się do domu nie jest prosto. Doświadczasz tego już od kilku tygodni i jeszcze pewnie przez jakiś czas będzie to Twoja rzeczywistość. Dlatego też mam dla Ciebie kilka rad i wskazówek, dzięki którym łatwiej będzie Ci poradzić sobie z nauką w domu.

  • Postaraj się utrzymać szkolny tryb dnia.
  • Wstawaj w miarę o tej samej porze.
  • Wykonuj wszystkie te czynności, które zawsze robiłeś przed wyjściem do szkoły– higiena, ubieranie, śniadanie. Nie chodź cały dzień w piżamie.
  • Ustal plan dnia – co, o której i przez ile czasu będziesz robił. Dobry plan to połowa sukcesu!
  • Przed rozpoczęciem nauki pozbądź się rozpraszaczy – wyłącz telewizor, radio, zamknij portale społecznościowe otwarte w kolejnych kartach przeglądarki internetowej, posprzątaj pokój – bałagan rozprasza, a w czystych miejscach nauka jest po prostu przyjemniejsza.
  • Przewietrz pokój, wyjdź na balkon, do ogródka – rozbudzi to Twój umysł, będzie imitowało wyjście do szkoły i wzmocni Twoją odporność.
  • O określonej porze zacznij pracę zadaną przez nauczycieli.
  • W czasie nauki rób sobie krótkie przerwy, najlepiej związane z ruchem (rozciąganie się, przysiady, spacer po mieszkaniu). Unikaj w czasie przerw oglądania youtuba, seriali, grania w gry.
  • Czasami trzeba się zmusić –  siedząc w domu i mając wokół siebie tyle pokus, zebranie się do nauki wcale nie jest łatwe. Czasami po prostu musisz… się zmusić. Może warto zastosować system nagradzania samego siebie i np. zagrać na PlayStation albo zjeść coś pysznego dopiero w ramach nagrody po wykonanych zadaniach domowych?
  • Zaplanuj sobie czas popołudniowy – co zrobisz, co obejrzysz, z kim pogadasz (online), w co pograsz, co ugotujesz. Pamiętaj, że rodzice pracują (zdalnie lub normalnie) i nie zawsze będą w stanie organizować Ci wolny czas.
  • Utrzymuj kontakty towarzyskie TYLKO online.
  • Ustal z rodzicami czas po południu, w którym będziecie mogli razem pobyć, pogadać, pograć, pośmiać się, pobawić.
  • Ustal sobie limit (nie mam na myśli takiego limitu: „gram codziennie TYLKO 5 godzin” ;)) grania w gry komputerowe i oglądania TV. Na pewno i tak masz więcej czasu na komputer niż zwykle. Bardzo szybko można zamienić się w zombie komputerowe!
  • Na dwie godziny przed snem wyłącz multimedia, daj odpocząć oczom, mózgowi. Wycisz się, uspokój umysł.
  • Zadbaj o sen – śpij minimum 8 godzin. To wzmacnia odporność fizyczną i psychiczną, daje siłę na następny dzień.

Opracowanie na podstawie materiałów internetowych oraz obserwacji:

mgr Aneta Piątkowska, psycholog

Bezpieczeństwo w sieci: 11 PODSTAWOWYCH ZASAD BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU
MŁODY CZŁOWIEK I NOWOCZESNE TECHNOLOGIE

O zasadach rozsądnego korzystania z technologii cyfrowych napisano naprawdę sporo. Pojawiają się akcje uświadamiające rodziców odnośnie wpływu na rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dziecka. Projektowane są strony i poradniki dla nauczycieli dotyczące wykorzystywania komputera i Internetu podczas lekcji celem ich urozmaicenia. W środkach masowego przekazu poszukuje się informacji nt wieku w jakim dziecko może pod nadzorem lub samodzielnie korzystać z komputera? Kiedy kupić pierwszy telefon dla dziecka? Które gry on-line są odpowiednie dla przedszkolaka? Jakimi zasadami kierować się przy wyborze gier dla nastolatka?… Spróbujemy to wszystko usystematyzować.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę już 5 lat temu opublikowała raport z którego wynika, że 64% polskich dzieci, w wieku od 6 miesięcy (tak, to nie literówka) do 6 lat korzysta z urządzeń mobilnych. Aż 26% badanych dzieci (próba badawcza przekroczyła tysiąc osób) posiada własne urządzenie mobilne. 69% rodziców udostępnia dziecku tablet, by móc się zając własnymi sprawami. 49% badanych rodziców stosuje urządzenie mobilne jako rodzaj nagrody. O skutkach zbyt wczesnego kontaktu dziecka z technologią cyfrową traktuje poniższy spot, również opracowany przez FDDS:

Zaleca się, by dziecko do 2 roku życia nie miało w ogóle kontaktu z telewizją, komputerem, Internetem. W tym wieku potrzebuje kontaktu z dorosłym, budowania więzi, bliskości, stałego rytmu dnia a jeśli zabawek, to takich, które pozytywnie wpłyną na jego rozwój. Dzieci do 5 roku życia- kilka minut dziennie, pod nadzorem rodzica np. pokazujemy specyficzny chód danego zwierzęcia, odgłosy zwierząt. Dziecko w zerówce- 20 minut. Dziecko w wieku 7-8 lat do 30 minut dziennie. Uczeń klas III-VI powinien spędzać nie więcej niż 60 minut czasu przed ekranem. Kończący szkołę podstawową i uczniowie szkół średnich około 90 minut. To oczywiście granice umowne, orientacyjne, ale należy pamiętać że czas przed ekranem płynie szybciej, dlatego i dzieci i dorośli nie zauważają że to „już tyle czasu minęło”.

Już 4 mld ludzi na ziemi ma dostęp do Internetu- liczba z roku na rok rośnie. Liczba uzależnionych od Internetu także. Nasilają się problemy związane z zachowaniami ryzykownymi w Sieci – cyberprzemoc, sexting, stalking, gdyż sprawcy mają poczucie anonimowości, a co za tym idzie bezkarności. W tym miejscu chciałabym wspomnieć Konferencję „Dziecko w świecie zagrożeń – uzależnienia od narkotyków, środków zastępczych i wpływ technologii cyfrowych” zorganizowaną w lutym br przez Powiatową Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, która cieszyła się dużym zainteresowaniem. Prelegentkami z tego obszaru były natomiast p. Anna Kuciak, przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Zapobiegania Narkomanii oraz p. Agnieszka Taper z Fundacji Bonum Humanum. Spotkanie było źródłem cennych informacji oraz pozwoliło na usystematyzowanie wiedzy rodziców i nauczycieli.

W dniu 28 kwietnia br wystartowała kampania społeczna opracowana przez RPO i Fundację Dajemy Dzieciom Siłę przeciwko szkodliwym treściom w Internecie. Do szkodliwych treści zaliczają się mowa nienawiści, hejt, przemoc, nakłanianie do przestępstw czy pornografia. Autorzy kampanii omawiają na stronie www.zglos.to skalę tych zjawisk w Internecie oraz ich wpływ na dzieci i młodzież. Prosta ankieta na powyższej stronie przeprowadza nas przez kolejne kroki celem rozpoznania zagrożenia i zgłoszenia go do odpowiedniej instytucji. Szacuje się, ze 85% ludzi styka się w Internecie z treściami szkodliwymi, wiele osób jednak zupełnie na nie nie reaguje. Jak czytamy na stronie www.zglos.to z wypowiedzi Rzecznika Praw Obywatelskich p. Adama Bodnara wynika, że samo uświadomienie istoty problemu nie wystarcza. „Ważne jest podejmowanie realnych działań, ukierunkowanych na jego rozwiązanie. Szkodliwe treści należy zgłaszać, ponieważ może to sprawić, że nie dotrą one do dzieci lub dotrą do nich w mniejszym stopniu”. Na wspomnianej stronie twórcy kampanii odnoszą się także do ogromnej roli rodziców, którzy powinni wprowadzać dzieci w wirtualny świat i uczyć bezpiecznego korzystania z sieci. Powinni zwrócić uwagę na  czas jaki dziecko spędza przed komputerem, zainstalować programy dodatkowej ochrony przed niepożądanymi treściami, uczyć odpowiedzialności za swoje zachowanie, uświadomić konsekwencje nadużyć (np. podszywania się pod kogoś). Jak zadbać o to wszystko, możemy dowiedzieć się ze stron poświęconych ściśle bezpieczeństwu:

www.opiekun.pl

www.fdds.pl/oferta/kontrola-rodzicielska

www.sieciaki.pl/warto-wiedziec/zasady-bezpieczenstwa

www.dzieckowsieci.pl

www.saferinternet.pl

A my dalej uczymy się i pracujemy zdalnie. Komputer z Internetem jest w tej sytuacji niezastąpiony! Chociaż 3-go maja obchodzić będziemy kolejną rocznicę uchwalenia Konstytucji to dodatkowo jest to Dzień Bez Komputera. Prognozy pogody na tegoroczną majówkę zapowiadają się pomyślnie – z zachowaniem wymaganych środków bezpieczeństwa wyjdźcie na dwór, już wiosna 

Opracowanie:

Agnieszka Siwińska-Iwańczyk, psycholog

Bibliografia:

Holtkamp J.- „Co ogłupia nasze dzieci?”, Wyd. Salwator, 2011

Jędrzejko M., Morańska D. – „Pułapki współczesności. Cz I”, Oficyna Wydawnicza ASPRA JR, 2013

FDDS- Raporty z badań.

HIGIENA PRACY PODCZAS PRACY PRZY KOMPUTERZE