STATUT
(tekst jednolity)
POWIATOWEJ PORADNI
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W SKIERNIEWICACH
Rozdział 1
Przepisy ogólne
1.1. Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach jest publiczną placówką oświatową zwaną w dalszej części statutu „Poradnią”.
Poradnia jest powiatową jednostką organizacyjną.
- Siedziba Poradni znajduje się w Skierniewicach przy ul. Konstytucji 3-go Maja 6.
- Z usług Poradni korzystać mogą dzieci i młodzież przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania Poradni oraz ich rodzice, prawni opiekunowie, a także nauczyciele i wychowawcy. Dzieciom nieuczęszczającym do przedszkola i szkoły, a także ich rodzicom Poradnia udziela pomocy, o ile ich miejsce zamieszkania leży w obrębie działania Poradni.
- Poradnia obejmuje swoim działaniem gminy: Skierniewice, Bolimów, Godzianów, Głuchów, Lipce Reymontowskie, Kowiesy, Maków, Nowy Kawęczyn, Słupia.
Rozdział 2
Cele, zadania i formy pracy Poradni
2.1. Poradnia udziela dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
a także udziela rodzicom, nauczycielom oraz wychowawcom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci
i młodzieży.
3. 1. Do zadań Poradni należy w szczególności:
- diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym predyspozycji
i uzdolnień, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, specyficznych trudności w uczeniu się; - wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci
i młodzieży: szczególnie uzdolnionych, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami komunikacji językowej, z chorobami przewlekłymi; - prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi,
z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin; - pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego;
- wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego,
w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą; - pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
- współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I—III szkoły podstawowej;
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych,
- współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno- wychowawczych;
- prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
- udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych
i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Poradnia realizuje zadanie własne Powiatu Skierniewickiego polegające na zaspokojeniu potrzeb mieszkańców gmin Powiatu Skierniewickiego,
tj. zorganizowania i koordynowania przez Powiat porad lekarza-psychiatry dla dzieci i młodzieży.
4. 1. Poradnia realizuje zadania w szczególności poprzez:
diagnozowanie;
- opiniowanie;
- działalność terapeutyczną;
- prowadzenie grup wsparcia;
- konsultowanie;
- poradnictwo;
- psychoedukację;
- doradztwo;
- mediacje;
- interwencję kryzysową;
- działalność profilaktyczną;
- działalność informacyjno-szkoleniową.
- Hierarchię ważności poszczególnych zadań określa dyrektor Poradni biorąc pod uwagę
aktualne potrzeby.
5.1. Poradnia współdziała z innymi poradniami i instytucjami poprzez:
konsultacje;
- wymianę doświadczeń i informacji;
- współdziałanie przy organizowaniu szkoleń, seminariów, warsztatów, itp.;
- współdziałanie w celu zapewnienia kompleksowej pomocy dziecku i rodzinie;
- wspólne podejmowanie działań (w tym profilaktycznych) na rzecz dzieci i ich środowiska lokalnego.
- Poradnia, realizując swoje zadania, w miarę potrzeb współpracuje z:
- przedszkolami, szkołami, innymi placówkami oświatowymi;
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
- poradniami i innymi placówkami medycznymi;
- ośrodkami pomocy społecznej, PCPR;
- organizacjami pozarządowymi;
- centrami informacji i planowania kariery zawodowej;
- innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom, młodzieży i ich rodzicom: sądami, kuratorami rodzinnymi, policją;
- szkołami wyższymi w zakresie organizowania na terenie poradni praktyk pedagogicznych;
- placówkami doskonalenia nauczycieli.
- Poradnia prowadzi działania także poza siedzibą; przede wszystkim w przedszkolach i szkołach.
- Szczegółowe zadania Poradni i sposób ich realizacji ustalony jest w planie pracy Poradni.
6.1. Podstawowymi formami pracy są:
badania indywidualne i grupowe;
- zajęcia grupowe: warsztaty i treningi;
- terapia logopedyczna, pedagogiczna, psychologiczna oraz inne zajęcia
- charakterze terapeutycznym i psychoedukacyjnym;
- zajęcia aktywizujące do wyboru zawodu;
- konsultacje indywidualne dla rodziców i nauczycieli na terenie Poradni
- placówek;
- prelekcje i odczyty tematyczne dla rodziców i nauczycieli;
- interwencja kryzysowa.
7.1. Opinie wydaje się na pisemny wniosek rodzica dziecka/prawnego
opiekuna/pełnoletniego ucznia. Na wniosek rodziców dziecka Poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczęszcza dziecko.
- Do wniosku o wydanie opinii wnioskodawca może dołączyć posiadaną inną dokumentację uzasadniającą wniosek.
- Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich osoba, która składa wniosek powinna, na wniosek Poradni, przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
- Opinia Poradni zawiera:
- oznaczenie Poradni wydającej opinię;
- numer opinii;
- datę wydania opinii;
- imię i nazwisko osoby, której dotyczy opinia, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia – również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza;
- diagnozę poziomu rozwoju;
- zalecane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię;
- podpis dyrektora Poradni.
- Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w odrębnych przepisach. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, opinię wydaje się zgodnie z pkt. 1-4.
- Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać opinię Poradni także w innych niż określone w odrębnych przepisach sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
- Poradnia wydaje także – na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniej osoby – informacje o wynikach diagnozy przeprowadzonej w Poradni.
8. 1. W Poradni jest organizowany i działa na podstawie odrębnych przepisów zespół orzekający, wydający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zespół orzekający działa na podstawie regulaminu.
Rozdział 3
Organy Poradni
9.1. Organami Poradni są:
Dyrektor Poradni;
- Rada Pedagogiczna.
- Dyrektora Poradni powołuje organ prowadzący z zachowaniem odpowiednich przepisów.
- Funkcje dyrektora powierza i z funkcji odwołuje organ prowadzący.
10.1. Kompetencje dyrektora Poradni:
kieruje bieżącą pracą Poradni i jest jednocześnie kierownikiem zakładu pracy dla wszystkich zatrudnionych w nim pracowników;
- reprezentuje Poradnię na zewnątrz;
- jest odpowiedzialny za racjonalne planowanie i właściwą organizację pracy placówki;
- dysponuje środkami przewidzianymi w planie finansowym placówki, zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- sprawuje nadzór pedagogiczny i wykonuje wszystkie zadania z nim związane;
- kieruje pracami Rady Pedagogicznej jako jej przewodniczący;
- przyznaje kary porządkowe;
- dokonuje oceny pracy pracowników ;
- wspomaga rozwój zawodowy nauczycieli;
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej w ramach ich kompetencji stanowiących;
- zapewnienia pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- powołuje zespoły orzekające;
- powołuje i odwołuje z funkcji wicedyrektora Poradni po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej oraz określa jego kompetencje;
- w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, związkami zawodowymi oraz innymi instytucjami środowiska lokalnego;
- współpracuje z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, organem prowadzącym oraz instytucjami i organizacjami pozarządowymi;
- administruje Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z
obowiązującym regulaminem;
- podpisuje wszystkie pisma opracowane i wysyłane przez Poradnię.
11.1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Poradni.
W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni Poradni.
- Rada Pedagogiczna działa na podstawie opracowanego i uchwalonego przez siebie regulaminu.
- Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały na zebraniach planowanych i nadzwyczajnych. Uchwały Rady Pedagogicznej obowiązują wszystkich nauczycieli Poradni.
- Członków Rady Pedagogicznej obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej.
12.1. Dyrektor Poradni i Rada Pedagogiczna podejmują następujące działania na rzecz rozwiązania sporów powstałych między tymi dwoma organami:
negocjacje prowadzone w oparciu o rzeczowe argumenty na roboczych spotkaniach tych organów, zwołanych w celu rozwiązania sporu.
- w przypadku niemożności znalezienia rozwiązania sporu, organy Poradni powołują mediatora celem podjęcia próby rozwiązania sporu. Mediatorem zostaje osoba spoza Poradni, bezstronna, zaakceptowana przez oba organy, dysponująca niezbędnymi kompetencjami w zakresie przedmiotu sporu;
- w przypadku niemożności rozwiązania sporu przy pomocy mediatora, organy Poradni zwracają się o rozstrzygnięcie sporu do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Rozdział 4
Zakres zadań pracowników Poradni
13.1. Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych: psychologów, pedagogów, logopedów i innych specjalistów posiadających odpowiednie kwalifikacje zawodowe, określone odrębnymi przepisami.
Do realizacji zadań z zakresu orzecznictwa i konsultacji zatrudnia się lekarza specjalistę.
- Poradnia zatrudnia pracowników administracyjnych.
- Wszyscy pracownicy Poradni zobowiązani są do przestrzegania przepisów BHP oraz ochrony danych osobowych osób korzystających z pomocy placówki.
- Zasady zatrudniania pracowników regulują odrębne przepisy.
- Liczbę pracowników ustala, na wniosek dyrektora, organ prowadzący.
14.1. Pracownicy pedagogiczni, w ramach obowiązkowego wymiaru godzin, prowadzą specjalistyczną diagnozę, zajęcia indywidualne i grupowe z dziećmi i młodzieżą, nauczycielami, rodzicami i innymi osobami w Poradni i poza nią (w przedszkolu, szkole, placówkach, a także na terenie domu rodzinnego ucznia) oraz inne prace wynikające z zadań statutowych Poradni zgodnie z wykształceniem, posiadanymi kwalifikacjami i aktualnym planem pracy.
Działania pracowników pedagogicznych Poradni realizowane poza placówką obejmują przede wszystkim:
- udzielanie porad i konsultacji uczniom, nauczycielom i rodzicom;
- prowadzenie działalności informacyjnej i profilaktycznej;
- organizowanie i prowadzenie warsztatów i zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów, nauczycieli i rodziców;
- prowadzenie szkoleń dla nauczycieli
- uczestnictwo w zebraniach z rodzicami;
- udział na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły w pracach zespołu określającego pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Do podstawowych zadań psychologa należy w szczególności:
- udzielanie porad i konsultacji uczniom, nauczycielom i rodzicom;
- prowadzenie działalności informacyjnej i profilaktycznej;
- organizowanie i prowadzenie warsztatów i zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów, nauczycieli i rodziców;
- prowadzenie szkoleń dla nauczycieli
- uczestnictwo w zebraniach z rodzicami;
- udział na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły w pracach zespołu określającego
pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- prowadzenie diagnozy psychologicznej, w tym rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych dzieci
i młodzieży; - rozpoznawanie zainteresowań i uzdolnień uczniów;
- diagnozowanie predyspozycji zawodowych u uczniów gimnazjów na terenie Poradni;
- prowadzenie zajęć grupowych związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych;
- prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii psychologicznej na terenie Poradni;
- udzielanie porad i konsultacji psychologicznych dla nauczycieli, wychowawców i rodziców;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i przeciwdziałaniu niedostosowaniu społecznemu oraz innych problemów dzieci i młodzieży;
- prowadzenie działań z zakresu interwencji kryzysowej na zgłoszenie rodzica lub szkoły;
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny; udzielanie wsparcia rodzicom i nauczycielom dzieci przewlekle chorych;
- współpraca z psychologami, pedagogami i logopedami Poradni, pedagogami szkolnymi i innymi specjalistami;
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do podstawowych zadań pedagoga należy w szczególności:
- prowadzenie badań diagnostycznych dzieci i młodzieży;
- prowadzenie przesiewowych badań pedagogicznych;
- udzielanie pomocy nauczycielom i wychowawcom w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się;
- udzielanie wsparcia nauczycielom i wychowawcom w organizowaniu przez szkoły i placówki pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
- udzielanie różnych form pomocy uczniom, w tym uczniom uzdolnionym;
- organizowanie zajęć warsztatowych dla dzieci i młodzieży;
- prowadzenie terapii pedagogicznej indywidualnej i grupowej na terenie poradni w zależności od rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- udzielanie porad pedagogicznych dla rodziców, nauczycieli i wychowawców;
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły, placówki i rodziny;
- współpraca z psychologami, pedagogami i logopedami poradni, pedagogami szkolnymi i innymi specjalistami.
- Do podstawowych zadań logopedy należy w szczególności:
- prowadzenie badań diagnostycznych dotyczących różnego rodzaju zaburzeń mowy;
- prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii logopedycznej;
- udzielanie porad logopedycznych dla rodziców, nauczycieli i wychowawców;
- podejmowanie działań profilaktycznych, zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacj i j ęzyko wej;
- współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka;
- wykonywanie przesiewowych badań logopedycznych w przedszkolach, szkołach i oddziałach przedszkolnych na terenie szkół;
- współpraca z psychologami, pedagogami i logopedami poradni, pedagogami szkolnymi i innymi specjalistami;
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Pracownicy pedagogiczni Poradni mają prawo do samodzielnego doboru metod diagnostycznych i terapeutycznych oraz metod wspierających diagnozę, a także do organizacji własnego warsztatu pracy.
- Czas przeznaczony na badania diagnostyczne uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka, a także specyfiki zgłaszanego problemu. Decyzję w tym zakresie podejmuje specjalista.
- Do zakresu zadań lekarza konsultanta (pediatry) należą:
- uczestniczenie w posiedzeniach zespołu orzekającego Poradni;
- konsultowanie przedkładanej w Poradni dokumentacji lekarskiej.
- Do zakresu zadań lekarza psychiatry należą konsultacje dzieci z terenu powiatu skierniewickiego.
- Do podstawowych zadań referenta należy w szczególności:
- prowadzenie sekretariatu Poradni, a w szczególności przyjmowanie korespondencji i przedkładanie jej dyrektorowi, przyjmowanie telefonów, utrzymywanie łączności między dyrektorem a pozostałymi pracownikami poradni;
- prowadzenie rejestru przyjęć oraz w porozumieniu z dyrektorem ustalanie terminów badań, podawanie ich do wiadomości rodziców,
egzekwowanie w imieniu dyrektora brakujących dokumentów dzieci i młodzieży badanych w Poradni; - komputerowe pisanie informacji oraz innych pism związanych z działalnością Poradni, przedkładanie ich do podpisu dyrektorowi i innym pracownikom według wskazań dyrektora;
- przestrzeganie tajemnicy służbowej;
- odpowiedzialność za prawidłowe zabezpieczenie dokumentacji, pieczęci oraz stempli;
- prowadzenie rejestru i kontroli spraw przyjętych do załatwienia przez dyrektora;
- przygotowywanie, wypełnianie i wysyłanie elektronicznej dokumentacji sprawozdawczej Poradni;
- wykonywanie wszystkich innych spraw zleconych przez dyrektora Poradni i godne reprezentowanie placówki w kontaktach z klientami Poradni.
- W Poradni pomocy dzieciom i młodzieży mogą udzielać także wolontariusze, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej świadczonej przez Poradnię. Dyrektor Poradni zawiera z wolontariuszem porozumienie zgodne z obwiązującymi przepisami. - Poradnia może przyjmować słuchaczy zakładów doskonalenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli, psychologów, pedagogów, logopedów na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego między dyrektorem Poradni, a zakładem doskonalenia nauczycieli, szkołą wyższą lub samym studentem.
Rozdział 5
Organizacja pracy Poradni
15.1. Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni, opracowany przez dyrektora Poradni z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego Poradni – do dnia 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący Poradnię w terminie do 25 maja danego roku.
W arkuszu organizacji Poradni zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników Poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
16. 1. Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystającej z pomocy Poradni;
- rejestr wydawanych opinii;
- rejestr wydawanych orzeczeń;
- indywidualne dzienniki pracy pracowników pedagogicznych;
- karty indywidualne;
- księgę protokołów posiedzeń Rady Pedagogicznej;
- protokoły posiedzeń zespołów orzekających;
- Księgę Udzielonej Pomocy.
- Wgląd do dokumentacji posiadają upoważnieni pracownicy organu prowadzącego i nadzorującego Poradnię.
- Poradnia przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
17.1. Poradnia działa w ciągu całego roku, jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
Poradnia pracuje od poniedziałku do piątku.
- Dzienny czas pracy Poradni ustala dyrektor za zgodą organu prowadzącego.
- W lokalu Poradni mogą przebywać jej pracownicy w godzinach określonych
w tygodniowym harmonogramie pracy, a poza nimi za zgodą dyrektora Poradni.
18.1. Korzystanie z całego zakresu pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
Opieka nad dziećmi i młodzieżą w drodze na badania lub zajęcia i po ich zakończeniu należy do rodziców lub opiekunów prawnych.
- Rodzice mogą dobrowolnie wspierać Poradnię, doposażając ją w materiały i pomoce do pracy indywidualnej i grupowej prowadzonej
z dziećmi i młodzieżą.