STATUT
(tekst jednolity)

POWIATOWEJ PORADNI
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W SKIERNIEWICACH


Rozdział 1
Przepisy ogólne

1.1. Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach jest publiczną placówką oświatową zwaną w dalszej części statutu „Poradnią”.

Poradnia jest powiatową jednostką organizacyjną.

  1. Siedziba Poradni znajduje się w Skierniewicach przy ul. Konstytucji 3-go Maja 6.
  2. Z usług Poradni korzystać mogą dzieci i młodzież przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania Poradni oraz ich rodzice, prawni opiekunowie, a także nauczyciele i wychowawcy. Dzieciom nieuczęszczającym do przedszkola i szkoły, a także ich rodzicom Poradnia udziela pomocy, o ile ich miejsce zamieszkania leży w obrębie działania Poradni.
  3. Poradnia obejmuje swoim działaniem gminy: Skierniewice, Bolimów, Godzianów, Głuchów, Lipce Reymontowskie, Kowiesy, Maków, Nowy Kawęczyn, Słupia.

Rozdział 2
Cele, zadania i formy pracy Poradni

2.1. Poradnia udziela dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
a także udziela rodzicom, nauczycielom oraz wychowawcom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci
i młodzieży.

3. 1. Do zadań Poradni należy w szczególności:

  1. diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym predyspozycji
    i uzdolnień, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, specyficznych trudności w uczeniu się;
  2. wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci
    i młodzieży: szczególnie uzdolnionych, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
    ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami komunikacji językowej, z chorobami przewlekłymi;
  3. prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi,
    z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin;
  4. pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego;
  5. wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego,
    w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą;
  6. pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
  1. podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
  2. współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I—III szkoły podstawowej;
  3. współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych,
  4. współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  5. wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
  6. wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno- wychowawczych;
  7. prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
  8. udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych
    i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
  1. Poradnia realizuje zadanie własne Powiatu Skierniewickiego polegające na zaspokojeniu potrzeb mieszkańców gmin Powiatu Skierniewickiego,
    tj. zorganizowania i koordynowania przez Powiat porad lekarza-psychiatry dla dzieci i młodzieży.

4. 1. Poradnia realizuje zadania w szczególności poprzez:

diagnozowanie;

  1. opiniowanie;
  2. działalność terapeutyczną;
  3. prowadzenie grup wsparcia;
  4. konsultowanie;
  5. poradnictwo;
  6. psychoedukację;
  7. doradztwo;
  8. mediacje;
  9. interwencję kryzysową;
  10. działalność profilaktyczną;
  11. działalność informacyjno-szkoleniową.
  1. Hierarchię ważności poszczególnych zadań określa dyrektor Poradni biorąc pod uwagę

aktualne potrzeby.

5.1. Poradnia współdziała z innymi poradniami i instytucjami poprzez:

konsultacje;

  1. wymianę doświadczeń i informacji;
  2. współdziałanie przy organizowaniu szkoleń, seminariów, warsztatów, itp.;
  3. współdziałanie w celu zapewnienia kompleksowej pomocy dziecku i rodzinie;
  4. wspólne podejmowanie działań (w tym profilaktycznych) na rzecz dzieci i ich środowiska lokalnego.
  1. Poradnia, realizując swoje zadania, w miarę potrzeb współpracuje z:
  1. przedszkolami, szkołami, innymi placówkami oświatowymi;
  2. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
  1. poradniami i innymi placówkami medycznymi;
  2. ośrodkami pomocy społecznej, PCPR;
  3. organizacjami pozarządowymi;
  4. centrami informacji i planowania kariery zawodowej;
  5. innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom, młodzieży i ich rodzicom: sądami, kuratorami rodzinnymi, policją;
  6. szkołami wyższymi w zakresie organizowania na terenie poradni praktyk pedagogicznych;
  7. placówkami doskonalenia nauczycieli.
  1. Poradnia prowadzi działania także poza siedzibą; przede wszystkim w przedszkolach i szkołach.
  2. Szczegółowe zadania Poradni i sposób ich realizacji ustalony jest w planie pracy Poradni.

6.1. Podstawowymi formami pracy są:

badania indywidualne i grupowe;

  1. zajęcia grupowe: warsztaty i treningi;
  2. terapia logopedyczna, pedagogiczna, psychologiczna oraz inne zajęcia
  1. charakterze terapeutycznym i psychoedukacyjnym;
  1. zajęcia aktywizujące do wyboru zawodu;
  2. konsultacje indywidualne dla rodziców i nauczycieli na terenie Poradni
  1. placówek;
  1. prelekcje i odczyty tematyczne dla rodziców i nauczycieli;
  2. interwencja kryzysowa.

7.1. Opinie wydaje się na pisemny wniosek rodzica dziecka/prawnego

opiekuna/pełnoletniego ucznia. Na wniosek rodziców dziecka Poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczęszcza dziecko.

  1. Do wniosku o wydanie opinii wnioskodawca może dołączyć posiadaną inną dokumentację uzasadniającą wniosek.
  2. Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich osoba, która składa wniosek powinna, na wniosek Poradni, przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
  3. Opinia Poradni zawiera:
  1. oznaczenie Poradni wydającej opinię;
  2. numer opinii;
  3. datę wydania opinii;
  4. imię i nazwisko osoby, której dotyczy opinia, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia – również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza;
  5. diagnozę poziomu rozwoju;
  6. zalecane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  7. podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię;
  8. podpis dyrektora Poradni.
  1. Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w odrębnych przepisach. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, opinię wydaje się zgodnie z pkt. 1-4.
  2. Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać opinię Poradni także w innych niż określone w odrębnych przepisach sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
  3. Poradnia wydaje także – na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniej osoby – informacje o wynikach diagnozy przeprowadzonej w Poradni.

8. 1. W Poradni jest organizowany i działa na podstawie odrębnych przepisów zespół orzekający, wydający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zespół orzekający działa na podstawie regulaminu.

Rozdział 3
Organy Poradni

9.1. Organami Poradni są:

Dyrektor Poradni;

  1. Rada Pedagogiczna.
  1. Dyrektora Poradni powołuje organ prowadzący z zachowaniem odpowiednich przepisów.
  2. Funkcje dyrektora powierza i z funkcji odwołuje organ prowadzący.

10.1. Kompetencje dyrektora Poradni:

kieruje bieżącą pracą Poradni i jest jednocześnie kierownikiem zakładu pracy dla wszystkich zatrudnionych w nim pracowników;

  1. reprezentuje Poradnię na zewnątrz;
  2. jest odpowiedzialny za racjonalne planowanie i właściwą organizację pracy placówki;
  3. dysponuje środkami przewidzianymi w planie finansowym placówki, zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
  4. sprawuje nadzór pedagogiczny i wykonuje wszystkie zadania z nim związane;
  5. kieruje pracami Rady Pedagogicznej jako jej przewodniczący;
  6. przyznaje kary porządkowe;
  7. dokonuje oceny pracy pracowników ;
  8. wspomaga rozwój zawodowy nauczycieli;
  9. realizuje uchwały Rady Pedagogicznej w ramach ich kompetencji stanowiących;
  10. zapewnienia pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  11. powołuje zespoły orzekające;
  12. powołuje i odwołuje z funkcji wicedyrektora Poradni po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej oraz określa jego kompetencje;
  13. w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, związkami zawodowymi oraz innymi instytucjami środowiska lokalnego;
  14. współpracuje z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, organem prowadzącym oraz instytucjami i organizacjami pozarządowymi;
  15. administruje Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z

obowiązującym regulaminem;

  1. podpisuje wszystkie pisma opracowane i wysyłane przez Poradnię.

11.1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Poradni.

W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni Poradni.

  1. Rada Pedagogiczna działa na podstawie opracowanego i uchwalonego przez siebie regulaminu.
  2. Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały na zebraniach planowanych i nadzwyczajnych. Uchwały Rady Pedagogicznej obowiązują wszystkich nauczycieli Poradni.
  3. Członków Rady Pedagogicznej obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej.

12.1. Dyrektor Poradni i Rada Pedagogiczna podejmują następujące działania na rzecz rozwiązania sporów powstałych między tymi dwoma organami:

negocjacje prowadzone w oparciu o rzeczowe argumenty na roboczych spotkaniach tych organów, zwołanych w celu rozwiązania sporu.

  1. w przypadku niemożności znalezienia rozwiązania sporu, organy Poradni powołują mediatora celem podjęcia próby rozwiązania sporu. Mediatorem zostaje osoba spoza Poradni, bezstronna, zaakceptowana przez oba organy, dysponująca niezbędnymi kompetencjami w zakresie przedmiotu sporu;
  2. w przypadku niemożności rozwiązania sporu przy pomocy mediatora, organy Poradni zwracają się o rozstrzygnięcie sporu do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

Rozdział 4
Zakres zadań pracowników Poradni

13.1. Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych: psychologów, pedagogów, logopedów i innych specjalistów posiadających odpowiednie kwalifikacje zawodowe, określone odrębnymi przepisami.

Do realizacji zadań z zakresu orzecznictwa i konsultacji zatrudnia się lekarza specjalistę.

  1. Poradnia zatrudnia pracowników administracyjnych.
  2. Wszyscy pracownicy Poradni zobowiązani są do przestrzegania przepisów BHP oraz ochrony danych osobowych osób korzystających z pomocy placówki.
  3. Zasady zatrudniania pracowników regulują odrębne przepisy.
  4. Liczbę pracowników ustala, na wniosek dyrektora, organ prowadzący.

14.1. Pracownicy pedagogiczni, w ramach obowiązkowego wymiaru godzin, prowadzą specjalistyczną diagnozę, zajęcia indywidualne i grupowe z dziećmi i młodzieżą, nauczycielami, rodzicami i innymi osobami w Poradni i poza nią (w przedszkolu, szkole, placówkach, a także na terenie domu rodzinnego ucznia) oraz inne prace wynikające z zadań statutowych Poradni zgodnie z wykształceniem, posiadanymi kwalifikacjami i aktualnym planem pracy.

Działania pracowników pedagogicznych Poradni realizowane poza placówką obejmują przede wszystkim:

  1. udzielanie porad i konsultacji uczniom, nauczycielom i rodzicom;
  2. prowadzenie działalności informacyjnej i profilaktycznej;
  3. organizowanie i prowadzenie warsztatów i zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów, nauczycieli i rodziców;
  4. prowadzenie szkoleń dla nauczycieli
  5. uczestnictwo w zebraniach z rodzicami;
  1. udział na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły w pracach zespołu określającego pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  1. Do podstawowych zadań psychologa należy w szczególności:
  1. udzielanie porad i konsultacji uczniom, nauczycielom i rodzicom;
  2. prowadzenie działalności informacyjnej i profilaktycznej;
  3. organizowanie i prowadzenie warsztatów i zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów, nauczycieli i rodziców;
  1. prowadzenie szkoleń dla nauczycieli
  2. uczestnictwo w zebraniach z rodzicami;
  1. udział na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły w pracach zespołu określającego

pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

  1. prowadzenie diagnozy psychologicznej, w tym rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych dzieci
    i młodzieży;
  2. rozpoznawanie zainteresowań i uzdolnień uczniów;
  3. diagnozowanie predyspozycji zawodowych u uczniów gimnazjów na terenie Poradni;
  4. prowadzenie zajęć grupowych związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych;
  5. prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii psychologicznej na terenie Poradni;
  6. udzielanie porad i konsultacji psychologicznych dla nauczycieli, wychowawców i rodziców;
  7. podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i przeciwdziałaniu niedostosowaniu społecznemu oraz innych problemów dzieci i młodzieży;
  8. prowadzenie działań z zakresu interwencji kryzysowej na zgłoszenie rodzica lub szkoły;
  9. wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny; udzielanie wsparcia rodzicom i nauczycielom dzieci przewlekle chorych;
  10. współpraca z psychologami, pedagogami i logopedami Poradni, pedagogami szkolnymi i innymi specjalistami;
  11. współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  1. Do podstawowych zadań pedagoga należy w szczególności:
  1. prowadzenie badań diagnostycznych dzieci i młodzieży;
  2. prowadzenie przesiewowych badań pedagogicznych;
  3. udzielanie pomocy nauczycielom i wychowawcom w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się;
  4. udzielanie wsparcia nauczycielom i wychowawcom w organizowaniu przez szkoły i placówki pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
  5. udzielanie różnych form pomocy uczniom, w tym uczniom uzdolnionym;
  6. organizowanie zajęć warsztatowych dla dzieci i młodzieży;
  7. prowadzenie terapii pedagogicznej indywidualnej i grupowej na terenie poradni w zależności od rozpoznanych potrzeb;
  8. podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
  9. udzielanie porad pedagogicznych dla rodziców, nauczycieli i wychowawców;
  10. wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły, placówki i rodziny;
  11. współpraca z psychologami, pedagogami i logopedami poradni, pedagogami szkolnymi i innymi specjalistami.
  1. Do podstawowych zadań logopedy należy w szczególności:
  1. prowadzenie badań diagnostycznych dotyczących różnego rodzaju zaburzeń mowy;
  2. prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii logopedycznej;
  3. udzielanie porad logopedycznych dla rodziców, nauczycieli i wychowawców;
  4. podejmowanie działań profilaktycznych, zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacj i j ęzyko wej;
  5. współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka;
  6. wykonywanie przesiewowych badań logopedycznych w przedszkolach, szkołach i oddziałach przedszkolnych na terenie szkół;
  7. współpraca z psychologami, pedagogami i logopedami poradni, pedagogami szkolnymi i innymi specjalistami;
  8. współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  1. Pracownicy pedagogiczni Poradni mają prawo do samodzielnego doboru metod diagnostycznych i terapeutycznych oraz metod wspierających diagnozę, a także do organizacji własnego warsztatu pracy.
  2. Czas przeznaczony na badania diagnostyczne uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka, a także specyfiki zgłaszanego problemu. Decyzję w tym zakresie podejmuje specjalista.
  3. Do zakresu zadań lekarza konsultanta (pediatry) należą:
  1. uczestniczenie w posiedzeniach zespołu orzekającego Poradni;
  2. konsultowanie przedkładanej w Poradni dokumentacji lekarskiej.
  1. Do zakresu zadań lekarza psychiatry należą konsultacje dzieci z terenu powiatu skierniewickiego.
  2. Do podstawowych zadań referenta należy w szczególności:
  1. prowadzenie sekretariatu Poradni, a w szczególności przyjmowanie korespondencji i przedkładanie jej dyrektorowi, przyjmowanie telefonów, utrzymywanie łączności między dyrektorem a pozostałymi pracownikami poradni;
  2. prowadzenie rejestru przyjęć oraz w porozumieniu z dyrektorem ustalanie terminów badań, podawanie ich do wiadomości rodziców,
    egzekwowanie w imieniu dyrektora brakujących dokumentów dzieci i młodzieży badanych w Poradni;
  3. komputerowe pisanie informacji oraz innych pism związanych z działalnością Poradni, przedkładanie ich do podpisu dyrektorowi i innym pracownikom według wskazań dyrektora;
  4. przestrzeganie tajemnicy służbowej;
  5. odpowiedzialność za prawidłowe zabezpieczenie dokumentacji, pieczęci oraz stempli;
  6. prowadzenie rejestru i kontroli spraw przyjętych do załatwienia przez dyrektora;
  7. przygotowywanie, wypełnianie i wysyłanie elektronicznej dokumentacji sprawozdawczej Poradni;
  8. wykonywanie wszystkich innych spraw zleconych przez dyrektora Poradni i godne reprezentowanie placówki w kontaktach z klientami Poradni.
  1. W Poradni pomocy dzieciom i młodzieży mogą udzielać także wolontariusze, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy
    psychologiczno-pedagogicznej świadczonej przez Poradnię. Dyrektor Poradni zawiera z wolontariuszem porozumienie zgodne z obwiązującymi przepisami.
  2. Poradnia może przyjmować słuchaczy zakładów doskonalenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli, psychologów, pedagogów, logopedów na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego między dyrektorem Poradni, a zakładem doskonalenia nauczycieli, szkołą wyższą lub samym studentem.

Rozdział 5
Organizacja pracy Poradni

15.1. Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni, opracowany przez dyrektora Poradni z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego Poradni – do dnia 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący Poradnię w terminie do 25 maja danego roku.

W arkuszu organizacji Poradni zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników Poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.

16. 1. Poradnia prowadzi następującą dokumentację:

wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystającej z pomocy Poradni;

  1. rejestr wydawanych opinii;
  2. rejestr wydawanych orzeczeń;
  3. indywidualne dzienniki pracy pracowników pedagogicznych;
  4. karty indywidualne;
  5. księgę protokołów posiedzeń Rady Pedagogicznej;
  6. protokoły posiedzeń zespołów orzekających;
  7. Księgę Udzielonej Pomocy.
  1. Wgląd do dokumentacji posiadają upoważnieni pracownicy organu prowadzącego i nadzorującego Poradnię.
  2. Poradnia przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

17.1. Poradnia działa w ciągu całego roku, jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.

Poradnia pracuje od poniedziałku do piątku.

  1. Dzienny czas pracy Poradni ustala dyrektor za zgodą organu prowadzącego.
  2. W lokalu Poradni mogą przebywać jej pracownicy w godzinach określonych

w tygodniowym harmonogramie pracy, a poza nimi za zgodą dyrektora Poradni.

18.1. Korzystanie z całego zakresu pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.

Opieka nad dziećmi i młodzieżą w drodze na badania lub zajęcia i po ich zakończeniu należy do rodziców lub opiekunów prawnych.

  1. Rodzice mogą dobrowolnie wspierać Poradnię, doposażając ją w materiały i pomoce do pracy indywidualnej i grupowej prowadzonej
    z dziećmi i młodzieżą.