2 kwietnia obchodziliśmy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

51
Obrazek wyróżniający - Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka, co oznacza, że objawy zaburzeń i  nieprawidłowego funkcjonowania obserwowane są we wszystkich obszarach rozwoju. Pierwsze symptomy autyzmu pojawiają się bardzo wcześnie, często już u niemowląt. Warto zwrócić uwagę na charakterystyczne symptomy i objawy, które mogą zaniepokoić rodziców i opiekunów.  

Autyzm wpływa na zaburzenia relacji społecznych i kontaktu, trudności z podporządkowaniem się regułom społecznym wynikające z braku ich zrozumienia. Dziecko autystyczne, z reguły nie wykorzystuje kontaktu wzrokowego do regulowania swoich relacji z innymi. Jest to różnica jakościowa, a nie ilościowa. Spora grupa dzieci autystycznych jest niemówiąca, nie komunikuje się gestem, ma trudności ze wskazywaniem, naśladowaniem, spełnianiem poleceń. Jeśli dzieci mówią, to są to często echolalie. Dzieci autystyczne mają także wyraźne trudności z inicjowaniem i podtrzymywaniem wymiany konwersacyjnej. Obserwuje się u nich zaburzenia zachowania – liczne stereotypie i rytuały. Może pojawiać się agresja. Symptomatyczne są także ograniczone, powtarzane wzorce zachowania, zainteresowań lub aktywności, np. specyficzne ruchy ciała, zabawa, schematyczność widoczna w postępowaniu i podejmowanym działaniu.  

Należy jednocześnie pamiętać, że zaburzenia autystyczne mają bardzo zróżnicowany charakter, nie tworzą jednolitego obrazu co do symptomatologii i głębokości zaburzeń. Dlatego obecnie w literaturze światowej używa się określenia „spektrum zaburzeń autystycznych”.

Drodzy Rodzice i opiekunowie, jeśli jesteście zaniepokojeni zachowaniami czy reakcjami dzieci, podejrzewacie, ze może to być autyzm – zapraszamy do poradni. W celu skonsultowania dziecka oferujemy porady psychologiczne oraz pomoc specjalisty psychiatry.

Zapraszamy do kontaktu osobistego lub pod nr tel. 46 83459 66